FAKTOR VITAMIN TAK BERKESAN TERHADAP DIRI SENDIRI!!!!

Wow..tajuk memang xboley blah...hahahaaa...
ok..ekceli arini mama nak tekankan satu isu ttg cara yg betol makan vitamin...
Sebelum neh mama da terangkan jadual makan serta pantang larang bile amek vitamin shaklee...
Pade yg xigt..boley view kt SINI...

Ok..mama dapat banyak aduan daripade pengguna shaklee khususnye pade mereka yg baru ajer mule mengambil produk neh...Kebanyakan komen..ade yg cakap diorng da amek selama sebulan vitamin shaklee...tpi masih gak xdpat ape2 manfaat mcam org lain..kenape eh???xsesuai ker vitamin shaklee neh dgn diorang???

Jawapan mama...TIDAK!!!..Bukan xsesuai..Tapi cara pengambilan vitamin dan amalan yg diambil sepanjang tempoh korang consume vitamin nie..

"eh..yeker???mane ade sye makan xbetol...sume ikut arahan.."

erm..mgkin betol cara makan..tapi betol ker kaedahnye???
tu la persoalannye di sini...
ok..mama xnk panjang2 citer...mama trus kan ajer dgn perkongsian ilmu arini yer...

CARA BETOL MAKAN VITAMIN SHAKLEE(Vitalea, Vita C, B comp dll)

* Vitalea/iron haruslah diambil bersama-sama dengan Vita C kerana Vitamin c akan membantu dan mempercepatkan penyerapan zat besi yang lebey optimom.

*Elakkan makan Vitalea/iron bersama dengan makanan yang mengandungi kalsium seperti susu, keju atau amek bersama ostematrix kerana kalsium akan mengganggu proses penyerapan zat besi 

Dan untuk pengetahuan sume..kiter perlu mengamalkan vitamin neh secara konsisten atau berterusan selama 90 ari atau 3 bulan berturut2 kerana hakikatnya sel kite memerlukan masa selama 90-120 hari untuk hidup dan serasi dengan darah kiter...

FAKTOR KENAPA ANDA TIDAK MENDAPAT MANFAAT BILA MENGMBIL VITAMIN SHAKLEE

Pengambilan air masak/air kosong yg dipandang remeh
Budak kecik pun suka minum air masak
hah...jangan nak nafikan bnde nie yer??Mama tau mmg rami antra kite yg abaikan pengambilan air masak sebanyak 3L sehari..Sebabnye xtertahan nk masuk toilet sebab nk lepaskan hajat kecik...huhuhuh(macam bese wat aje..ekekeek)

Ok..serius..Air merupakan bahan asas paling utama untuk aktiviti enzim dan kawalan suhu badan; membolehkan darah menghantar oksigen dan nutrien kepada sel di seluruh badan. Kekurangan air menjejaskan semua proses ini dan khasiat makanan mungkin tidak dapat diagihkan dengan baik ke seluruh badan..

Elakkan Makan Vitamin sekaligus


Hah..yg nie pun msti korang wat gak kan??Bile tlupe ajer nk makan pagi..trus sumbat sume vitamin skaligus dalam mulut..huhuhuhu....lgi2 time nk tido kan???
xboley yer cik kak dan cik abe..sbb sume vitamin tuh xboley nak dicampurkan skaligus...

Untuk pengetahuan..apabila sume vitamin dicampurkan sekaligus ia hanya meningkatkan kepekatan darah pada mase2 ttentu ajer..So try la agihkan makan vitamin korang ikut jadual yg mama da ajar tadi agar kepekatan darah x meningkat secara mdadak  pde satu mase ajer..

Selain drpde tuh..ia juga membantu agar buah pinggang tidak terlalu terbeban dalam memproses nutrient dalam badan, makin kurang air, makin terbeban ginjal kita untuk memproses.

Kurangkan Pengambilan Minuman/makanan Berkafein dalam diet harian

Pengambilan makanan/minuman yg berkafein boley merosakkan vitamin semulajadi dalam badan kita.So..kalu boley elakkan dripada mgmbil makanan/mnuman tsebut if korang xnak vitamin yg korang amek tuh dirosakkan oley kafein tdi dan korang lgsung xkan dapat ape2 manfaat dripada pngmbilan vitamin tadi.

Elakkan pengambilan Vitamin Bersama Ubat


Kenape???Sebab if korang amek ubat klinik serentak dgn vitamin..ia akan sbbkan darah korang bercelaru dan confius dengan dua elemen yg berbeza dalam satu masa..Efeknye vitamin yg korang amek xkan bg ape2 efek dan dibazirkan mcm tuh ajer..SO if korang tpkse juga amek ubt klinik..Pastikan korang sediakan jadual makan

Cth..if korang kene mkn ubt waktu pgi..so vitamin elok amek time mlm..Tpi klu kene amek dlm kedue2 waktu..memadailah dgn jarakkan masa dlm 3-4 jam sebelum amek vitamin.

***********************

Banyak lagi faktor penyebab kenapa vitamin yang korang makan tidak memberi kesan dengan apa yang diharapkan. Jadi, makanlah dengan ILMU, jangan membeli vitamin jika  tidak tahu apa kebaikan vitamin yang akan korang amalkan.

Arap lepas neh korang susun la semula cara makan vitamin Shaklee korang macam yg mama ajar yer...



ok..panjang plk entry kali neh..xpaham gk..jgn segan2 komen n tye eh....

ok..Selamat ber-SHAKLEE bersama MAMA ATIYYAH.....

************************************* 

 * Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit*

 PM saya untuk dapatkan harga diskaun dan konsultansi percuma. 

 ♥ Fb : Wa Amal 
 ♥:Fanpage : Multi-Vit Supplement Dehearty 
 ♥ Shaklee ID : 890653 
 ♥ Emel : missjiwang87@gmail.com 
 ♥ Wassap Only : 019-6477482 
 ♥SMS only : 012 9399986
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
COPYRIGHT BY MAMA ATIYYAH, AND TEMPLATE DESIGN ALL RIGHT RESERVED BY CIK ROSE CUTE wink